 |
Manastirea Moldovita
Prin grija Domnitorului Petru Rares in anul 1532
a fost ridicata Manastirea Moldovita. O casa domneasca,chilii,
4 turnuri de aparare si biserica alcatuiesc vestitul ansamblu.
Aparata de ziduri puternice cu o inaltime ce depaseste 6 metri,avind
grosimea de 1.20 metri, manastirea a capatat in timp un usor aspect
de fortareata,dar acest lucru nu rapeste din farmecul cu care
este inzestrata Moldovita.
|
Este stiut faptul ca, anterior ridicarii manastirii, Domnitorul
Alexandru cel Bun a inaltat o biserica din piatra cu hramul Buna
Vestire, in jurul careia s-a dezvoltat asezarea calugaresca cunoscuta
sub numele de Manastirea Moldovita. Din cauza unor ploi puternice,
in sec.XVI asezamantul lui Alexandru cel Bun s-a prabusit, ramanind
doar cateva ruine, ce pot fi privite si astazi. Aici, in apropierea
acestor ruine va fi ridicata Biserica Moldovita-ctitoria Domnitorului
Rares.
Conceputa cu un plan trilobat, avand o alura zvelta si proportionata,
ctitoria lui Petru Rares este tipica constructiilor din vremea
lui Stefan cel Mare. Ceea ce ii confera o nota aparte este pridvorul
deschis, realizat in planul bisericii prin stalpi masivi si arcade
inalte si frante. Trecerea in pronaos se face printr-un portal
impunator cu mulururi in stil gotic. Bolta pronaosului se inalta
pe opt arcuri intretaiate. Ingenios realizate, ferestrele dispuse
pe laturile de nord si de sud sunt despartite pe toata inaltimea
lor de o coloneta avand deasupra o rozeta traforata in piatra.
Elemente decorative de sorginte renascentista se disting pe usa
care face posibila trecerea in incaperea mormintelor.
Chenarele usilor si ferestrelor, taiate in arc frant, cu nervuri
si rozete in trifoi sunt de certa influenta gotica. O bolta realizata
in stilul moldovenesc acopera naosul. Absidele laterale, dar si
cea a altarului sunt poligonale la exterior si circulare pe interior.
Frescele deosebit de frumoase inconjoara biserica atat pe exterior
cat si pe interior. La exterior , pe fatada de rasarit sunt prezentate
temele Sfantul Mucenic Gheorghe omorand balaurul si Sfiintii
mucenici Dimitrie si Macarie. In continuare peretii pronosului
cuprind scene ale Imnului Acatist, Asediul Constantinopolului,
Arborele lui Iseu si cativa filozofi.
Registrele absidelor sunt pictate cu sfinti, ingeri si cuviosi.
Scenele Vamile vazduhului si cele din lucrarea Propavaduirea
apostolilor prezinta frumoase caractere folclorice. Pictura
interioara se desfasoara in concordanta cu vechile canoane ale
Bisericii Ortodoxe. Interiorul pridvorului este acoperit cu Judecata
obsteasca si cu cateva momente din facerea lumii. Bolta pronoaosului
este dominata de pictura Sfanta Fecioara cu pruncul Isus la
piept rugandu-se. Sfintii sarbatoriti de Biserica Ortodoxa
sunt la randul lor zugraviti pe peretii pronaosului. Peretii cu
picturi din incaperea mormintelor au fost in mare parte inegriti
de fum. Totusi, se mai pot distinge scenele Deisis, Adormirea
Maicii Domnului si portretul staretului Avramie - cel in timpul
caruia s-a pictat biserica. Isus inconjurat de puteri ceresti
domina cupola naosului. Alaturi, in pandantivi sunt pictati evanghelisti,
iar in absidele de sud si de nord se gaseste realizata scena Pogorarii
Duhului Sfant si cea a Rastignirii. Patimile Mantuitorului
si Sfintii Imparati Constantin si Elena ocupa spatiile registrului
din naos. Tablou votiv plasat pe peretele de vest, il are pictat
pe Domnitorul Petru Rares si pe doamna sa Elena.Vesmintele lui
Petru Rares sunt pictate cu o preocupare vadita pentru detaliu.
La fel ca si la alte manastiri, in pictura de la Moldovita intalnim
motive si aspecte din viata Moldovei. Astfel, in costumatia personajelor
se disting stergare si ii populare iar in scenele de lupta sunt
prezente arme specifice moldovenilor.
Scoala moldoveneasca de pictura bisericeasca cunoaste
o rapida dezvoltare in timpul domniei lui Petru Rares. Moldovenii
au o stralucita traditie de arta populara cu radacini autohtone
milenare. Arta populara a fost pentru ei marea scoala estetica.
Inzestrati cu sensibilitate artistica isi formeaza o viziune proprie
despre culoare si acorduri cromatice, despre desen, despre ritm,despre
relatia dintre plin si gol. Compozitiile sunt plastic realizate,cu
un mare simt al miscarii personajelor, cu o savanta intuitie in
distribuirea dozajului caloric ,ceea ce dovedeste inca o data
valoarea pictorilor pregatiti la scoala moldovenesca.
Popa Gavril din Suceava este cel care in anul 1593 decoreaza catapeteasma
cu splendide motive florale in care sunt impletite stilizari de
pasari gratioase. Icoanele imparatesti ale catapetesmei dateza
din 1779.
In pronaos se afla cateva lespezi de mormant ale unor domnitori
moldoveni din sec.al-XVII-lea.
O cladire de plan dreptunghiular a fost inaltata si amplasata
in partea dreapta a incintei de catre Efrem, Episcop de Radauti
( intre anii 1610-1612). Fatada acesteia prezinta elemente arhitecturale
provenite din Tara Romaneasca.
In asezamantul de la Moldovita a functionat in sec.XV
o scoala de caligrafie.
Biserica detine in patrimoniul sau cateva obiecte de o inestimabila
valoare artistica si istorica: pomelnicul si epitrafurile (pomelnicul
lucrare de arta prin decoratia sculpturala si in acelasi timp
document istoric datorita insemnarilor pe care le cuprinde si
cele doua epirtafuri-broderii lucrate in secolul al- XV-lea).
Printre cele mai frumoase piese se numara si jiltul domnesc, atribuit
perioadei domniei lui Petru Rares. Remarcabil prin proportiile
sale, care- i dau o alura monumentala, jiltul este decorat cu
stema Moldovei, cu impletituri de linii si flori marunte crucifere.
Cu toate prefacerile la care a fost supus, asezamantul de la Moldovita
ramane pentru moldoveni, si nu numai, o pagina de istorie si arta.
(sursa: http://www.maronet.ro) |